HD beleggen
In deze groep bespreken we alles over HD (Hoog Dividend) beleggen en leren we samen hoe wij een... View more
Alles over belastingen.
-
Alles over belastingen.
Verschillende percentages aan bronbelasting/dividendbelasting
Zoals eerder uitgelegd wordt er 15% (in plaats van 30%) bronbelasting ingehouden op je Amerikaanse dividendaandelen. Dit komt omdat Nederland een belastingverdrag heeft met de Verenigde Staten. Zo zijn er meerdere landen die zo’n belastingverdrag hebben, waardoor ook in die landen maar 15% bronbelasting ingehouden wordt.
Echter zijn er ook landen die geen belastingverdrag hebben met Nederland. Noorwegen is bijvoorbeeld een land dat geen belastingverdrag heeft. Wist je dat er in Noorwegen 25% belasting ingehouden wordt? In Nederland mag je alsnog maar 15% verrekenen met de te betalen belasting van box 3. Het deel boven de 15% zal je door middel van het invullen van formulieren moeten terugvragen bij de Noorse belastingdienst. Helaas is dat nog niet zo eenvoudig. Zelf kies ik er momenteel voor om het deel boven de 15% niet terug te vragen, omdat ik het niet de tijd en energie waard vind voor het kleine beetje dividendbelasting, maar misschien dat dat in de toekomst veranderd als ik meer belegd ben in Noorwegen.
In welke landen hebben jullie dividendaandelen? En weten jullie hoeveel % bronbelasting er wordt ingehouden? Vraag je hetgeen boven de 15% ook terug of laat je het zitten?
-
This discussion was modified 1 year, 7 maanden geleden by
TamaraS.
-
This discussion was modified 1 year, 7 maanden geleden by
Log in to reply.